101 haaksteken van Mr. Cey | review

Gepubliceerd op 10 oktober 2024 om 07:48

Ben je een fervente haker die houdt van experimenteren met verschillende steken? Of ben je op zoek naar wat nieuwe inspiratie voor je volgende project? Dan is het boek “101 Haaksteken” van Mr. Cey misschien precies wat je zoekt! Maar wat maakt dit boek nou écht anders? Als iemand die al meerdere haakboeken in de kast heeft staan, zoals de Haakbijbel en wat oude klassiekers, neem ik je graag mee in mijn kritische maar enthousiaste review van dit nieuwe boek.

De Inhoud: Oude Bekenden en Nieuwe Ontdekkingen

“101 Haaksteken” doet wat de titel belooft: je krijgt 101 haaksteken voorgeschoteld. Het bijzondere aan dit boek is dat het zich echt focust op de steken zelf. Geen lange introducties over materialen of basisvaardigheden, maar puur en alleen uitleg van verschillende steken. Zowel de klassiekers als nieuwe varianten komen aan bod. Dus als je al een tijdje haakt en op zoek bent naar vernieuwing, biedt dit boek zeker wat nieuws, zoals bijvoorbeeld de tricotsteek en recht en averecht haken! Deze steek kwam ik tot mijn verrassing nog niet in veel andere boeken tegen, dus dat was voor mij een leuke toevoeging.

En het is een dwarsligger.  Dus je leest het boek op zijn zijkant. Wat weer handig is om bij je haakwerk te leggen als je bezig bent.

Gebruiksvriendelijkheid: Niet Voor Beginners

Eén ding is wel duidelijk: dit boek is niet voor absolute beginners. Er is geen foto uitleg over de basissteken, dus je moet al wat ervaring hebben om er echt mee aan de slag te kunnen. Of heel goed kunnen lezen, want het begint gewoon met een vaste. Maar als je dit nog niet eerder hebt gehaakt ( en ik heb het iemand laten testen, die kwam er niet zonder hulp uit). Is het echt lastig. Dus als je de basistechnieken nog niet helemaal onder de knie hebt, dan is de Haakbijbel misschien een beter beginpunt. Maar als je de basissteken al beheerst en zin hebt om te experimenteren met nieuwe steken, dan biedt dit boek genoeg inspiratie.

Wat fijn is, is dat de teksten helder en duidelijk zijn geschreven. Ook de haakschema’s bieden extra ondersteuning, waardoor het boek goed te volgen is, zelfs als je soms even niet uit de geschreven instructies komt.

Minpuntjes?

De foto’s van de steken zijn allemaal in oplopende kleuren gefotografeerd, wat visueel best aantrekkelijk is. Maar eerlijk is eerlijk, niet elke kleur doet een steek even goed uitkomen. Soms is het even goed kijken om de details te zien, zeker als een donkere kleur niet helemaal lekker contrasteert.

Dus, is dit boek de investering waard? Als je regelmatig haakt en graag nieuwe steken uitprobeert in projecten zoals lappendekens of sjaals, dan zeker!
Bovendien was de aankoopervaring voor mij ook nog eens verrassend positief. Bij het bestellen ging de verzendkosten naar €0 (yes!) en kreeg ik zelfs een extra boek cadeau: Mr Cey Loves Crochet. (Omdat ik bij de eerst 100 bestellers zat). Een kleine maar zeer gewaardeerde geste die de ervaring nog leuker maakte.

En nu?

Met “101 Haaksteken” van Mr. Cey ga ik zeker aan de slag om nieuwe projecten uit te proberen. De variatie aan steken maakt het perfect om mijn haakvaardigheden uit te breiden en meer creativiteit toe te voegen aan mijn werk. Het boek gaat een vaste plek krijgen naast mijn andere haakboeken, en ik weet nu al dat ik er regelmatig naar zal grijpen voor nieuwe ideeën.

De diverse steken in dit boek hebben me zelfs al inspiratie gegeven voor het ontwerpen van een speciaal truitje voor pop Lola. Ik ga werken met de mossteek, een mooie steek die meteen mijn aandacht trok. Benieuwd hoe dat eruitziet? Binnenkort zal Lola het showen in haar nieuwe truitje! Stay tuned! Ze zit me al te pushen dat ik moet opschieten 😉.